Pages Navigation Menu

Allt om betalsystem

Swish

Swish har snabbt blivit en självklar del av mångas vardag, och ”att swisha” är numera en handling som alla förstår och accepterar. Swish är med andra ord en mobilapplikation som har tagit Sverige med storm. Appen lanserades för första gången i december 2012. Appens funktion är att möjliggöra överföringar mellan privatpersoners bankkonton, som sker ögonblickligen. Bakom appen står företaget Getswish AB, som i sin tur ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank – det vill säga sex av Sveriges största banker. Tjänsten förvaltas dock inte av dessa banker, utan av Bankgirot.

Ett år efter att appen lanserades använde redan två miljoner svenskar Swish. Ett halvår därefter, i juni 2015, hade det antalet ökat med ytterligare en miljon användare. Samma månad, det vill säga endast under juni månad 2015, utfördes 6,4 miljoner betalningar med Swish, på en sammanlagd summa av 3,6 miljarder kronor. Antalet användare fortsätter också att stiga hela tiden, och bara under juni 2015 fick appen knappt 200 000 nya användare.

Att Swish på så kort tid har kunnat bli så populärt beror till stor del på de förutsättningar som finns i just Sverige. Sverige är till exempel på god väg till att bli ett kontantlöst samhälle, då det knappt finns en enda affär, restaurang eller till och med marknadsstånd som inte tar betalning med kort. Det gör att människor i Sverige mycket sällan eller aldrig har kontanter i plånboken. Swish fyller därmed ett behov som har funnits att på ett smidigt sätt kunna betala mindre summor pengar till vänner eller bekanta utan att behöva ge eller få kontanter. Det är sannolikt att en liknande app inte hade kunnat få samma genomslagskraft i andra länder i världen, där kontanter fortfarande är en viktig del av samhället, då det fortfarande finns affärer som inte accepterar kort.mobile-phone-1419275_960_720

Swish är bara ett exempel på hur vi går mot en framtid där kontanter är ett minne blott. Ett annat exempel är att vi numera kan handla och spela spel på nätet (till exempel på Megalotto.com) utan att vi någonsin utbyter kontanter med någon (ens om vi vinner pengar). Istället byter digitala siffror plats på internetbanker. Om några generationer kommer det sannolikt att vara det enda betalsystemet människor som växer upp då känner till.